Show simple item record

dc.contributor.authorSustring, Hasna Fadilla
dc.contributor.authorWijaya, Hariz Enggar
dc.date.accessioned2020-01-17T04:00:16Z
dc.date.available2020-01-17T04:00:16Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationAl-Quranul Karim Chapell, M. S., Blanding, Z. B., & Silverstein, M. E. (2005). Test anxiety and academic achievement in undergraduate and graduate students. Journal of Educational Psychology, 97, 268–278. DOI:10.1037/ 0022-0663.97.2.268. Darajat, Z. (2003). Ilmu jiwa agama. Jakarta : Bulan Bintang Ghufron, N, M., & Risnawita, R, S. (2014). Teori-Teori Psikologi. Yogyakarta: Ar-Ruzz Madia Handa, F & Kembar3HMI. (2015). Lakukanlah! Sebab apa yang kau lakukan itulah yang kau dapatkan. Jakarta: QultumMedia. Hari, W. (2013, May 19 ). Takut tak lulus UN, Seorang siswa gantung diri. Kompas.com. Retrieved from: https://megapolitan.kompas.com/read/2013/05/19/10053313/Takut.Tak.Lulus. UN.Seorang.Siswi.Gantung.Diri?page=all Harjani. (2019). Penataan lingkungan belajar: Strategi untuk guru dan sekolah. Malang: Seribu Bintang James R. Beck dan David T. Moore. (2000), Kuatir: Pedoman bagi konselor, Terj, (Jakarta: PT BPK Gunung Mulia, 2000), hal. 42-46 Koszycki, D., Raab, K., Aldosary, F., & Bradwejn, J. (2010). A multifaith spiritually based intervention for generalized anxiety disorder: a pilot randomized trial. Journal of Clinical Psychology, 66(4), 430–441. https://doi.org/10.1002/jclp.20663 Maisaroh, E. N., & Falah, F. (2011). Religiusitas dan kecemasan menghadapi ujian Nasional (UN) (Religiosity and national examination (UN) anxiety among students. Fakultas Psikologi Universitas Islam Sultan Agung Semarang, 6, 78–88. Mar’ati, R., & Chaer, M. T. (2016). Pengaruh pembacaan dan pemaknaan ayat-ayat al-qur’an terhadap penurunan kecemasan pada santriwati. Psikohumaniora: Jurnal Penelitian Psikologi, 1(1), 30. https://doi.org/10.21580/pjpp.v1i1.966 Mortensen, R. (2014). Anxiety, work, and coping. American Psychological Association, 17(3), 178– 181. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.1037/mgr0000020 Mukhlis & Koentjoro. (2015). Pelatihan kebersyukuran untuk menurunkan kecemasan menghadapi ujian nasional pada siswa SMA. Gadjah Mada Journal Of Professional Psychology, 1(3), 203– 215. Najati, M. U. (2004). al-Qur’án dan ilmu jiwa. Bandung: Penerbit Pustaka. Nevid, Jeffrey, S.,Spencer, A., Rathus., & Greene, B. (2005). Psikologi abnormal. Jakarta: Penerbit Erlangga. Pangastuti, M. (2014). Efektifitas pelatihan berpikir positif untuk menurunkan kecemasan dalam menghadapi ujian nasional (UN) pada siswa SMA. Persona:Jurnal Psikologi Indonesia, 3(01), 32–41. https://doi.org/10.30996/persona.v3i01.367 Prapto, D. A. P., Nashori, F., & Rumiani, R. (2015). Terapi tadabbur al-qur’an untuk mengurangi kecemasan menghadapi persalinan pertama. Jurnal Intervensi Psikologi (JIP), 7(2), 131–142. https://doi.org/10.20885/intervensipsikologi.vol7.iss2.art1 Revilla, Lina. (2009). Kecemasan Menghadapi Tes (Test Anxiety) Dan Dampaknya Terhadap Aktivitas Belajar. Jurnal Dinamika Ilmu. Vol. 9 No. 2. DOI: https://doi.org/10.21093/ di.v9i2.287 Rifa, H (2002). Pengaruh ayat-ayat Al-Quran terhadap kecemasan siswa dalam menghadapi tes. Tesis (tidak Diterbitkan).Yogyakarta. Universitas Gajah Mada Safaria., & Saputra. (2009). Managemen emosi. Yogyakarta: Bumi Aksara. Satria, F. (2013). Pengaruh kecerdasan emosi terhadap kecemasan menghadapi ulangan akhir semester pada siswa kelas x smk negeri 3 yogyakarta. Jurnal Riset Mahasiswa Bimbingan dan Konseling, (66), 503–514. Solehah, L. (2012). Faktor-faktor penyebab kecemasan siswa. Perspektif Ilmu Pendidikan, 25(April), 16–32. Tresna, I.G. 2011. Efektivitas konseling behavior dengan teknik desensitisas sistematis untuk mereduksi kecemasan menghadapi ujian pada siswa. Jurnal Edisi Khusus. 1(Agustus). 90-104. ISSN 1412-565X Yudhani, e., Suharti, V., & Adya, A. (2017). Efektifitas membaca dan mentadabburi al-quran dalam menurunkan kecemasan siswa yang akan menghadapi ujian sekolah. Jurnal Psikoislamedia, 2(April), 23–31. al-Zahrani, M. (2005). Konseling terapi. Jakarta: Gema Insani. Zakaria. R, Fuad. z., & Rusdi. A. (2014). Implikasi tadabbur ql-auran dalam pembentukan insan yang berkualitas di sudut pandang akhlak. International Conference on Postgraduate Research 2014 (ICPR 2014), 2014(December), 89–99. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004. Zati. L. A., Permana. I. (2017) Pengaruh mendengar bacaan Al-Quran surat Ar-Rahman dan terjemahannta terhadap tingkat kecemasan siswa kelas III Mts Mu’allimaat Muhammadiah Yogyakarta dalam menghadapi ujian nasional. Thesis (Tidak diterbitkan). UMYid_ID
dc.identifier.issn2615-1588
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11617/11775
dc.description.abstractThis literature review aims to find out how much influence Qur’an has to reduce the anxiety experienced by students facing the National Examination. The national examination is a routine agenda carried out to assess and see students’ abilities in mastering learning material during their education process. Towards the national examination, many students who feel anxious and worried about their ability to do the national examination, this situation is anxious. Some researchers applied the method with tadabbur Qur’an, the results obtained indicate this method was effective in reducing student anxiety facing the national examination. Students can control anxiety, bring a calm heart, and this condition will increase the concentration of students while dealing with a problem. Become more positive, healthier physically and psychologically, feel confident, and reduce unnecessary worries or fears about national examinations.id_ID
dc.language.isootherid_ID
dc.publisherISETH 2019 (International Summit on Science, Technology, and Humanity)id_ID
dc.titleTadabbur Al-Quran to Decrease Anxiety Among Students Facing National Examinationid_ID
dc.typeArticleid_ID


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record