Show simple item record

dc.contributor.authorNovintya, Hertyas Tri
dc.contributor.authorSuparman, S
dc.date.accessioned2019-11-22T02:36:16Z
dc.date.available2019-11-22T02:36:16Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationArends, R I. (2008). Learning To Teach Belajar untuk Mengajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar. Arismawati, U. (2017). Efektivitas Model Pembelajaran Problem Based Learning Ditinjau Dari Kemampuan Pemecahan Masalah Dan Kepercayaan Diri Siswa Kelas Vii Smp Negeri 1 Sanden, Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Matematika. 6(9). 9-19. Astuti, D. (2014). Pengembangan perangkat pembelajaran matematika Berorientasi Konstruktivisme Untuk siswa sekolah menengah kejuruan Kompetensi keahlian teknik komputer dan jaringan. Tesis. Yogyakarta: Pascasarjana Universitas Negeri Yogyakarta. Duron, R. (2006). Critical Thinking Framework For Any Discipline. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education. 17(2), 160-166. Ennis, R.H. (2011). The Nature of Critical Thinking: An Outline of Critical Thinking Dispositions and Abilities. University of Illinois. Online at http://faculty.education.illinois. edu/rhennis/documents/TheNatureofCriticalThinking_51711_000.pdf. Ennis, R.H. (1993). Critical Thinking Assesment Theory Into Practice. Taylor & Francis. 32(3). 179-186. Facione. A.P. (1994). Holistic Critical Thinking Scoring Rubric. California Academia Press, San Francisco. Fuad, N. ( 2017). Improving Junior High Schools’ Critical Thinking Skills Based on Test Three Different Models of Learning. International Journal of Instruction. 10(1). Forrester, J. 2008. Asian Sosial Science, 4(5), 100-105. Hendriana, H. (2014). Membangun Kepercayaan Diri Siswa Melalui Pembelajaran Matematika Humanis. Jurnal Pengajaran MIPA. 19(1). 52-60. Husnidar, Ikhsan, M., Rizal, S. (2014). penerapan model pembelajaran berbasis masalah untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis dan disposisi matematis siswa. Jurnal Didaktik Matematika. 1(1). 71-82. HSRC & IEA TIMSS 2015. (2015). Highlights from TIMSS 2015, The South African Perspective. Diakses 6 Januari 2018 dari http:// nces.ed.gov Jumaisyaroh, T., Napitupulu, E.E., Hasratuddin. (2014). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Dan Kemandirian Belajar Siswa Smp Melalui Pembelajaran Berbasis Masalah. Jurnal Kreano. 2(2). 157-169. Karakoc, M. (2016). The Significance of Critical Thinking Ability in terms of Education. International Journal of Humanities and Social Science. 6(7). Karim., N. (2015). Kemampuan berpikir kritis siswa dalam pembelajaran matematika dengan menggunakan model jucama di sekolah menengah pertama. Jurnal edu-mat Pendidikan Matematika. 3(1). 92-104. Kharbach, M. (2012). The 21st Century skills Teachers and Student Need to Have. Halifax: Creative Commons Attribution Mount Saint Vincent University. Lambertus. (2009). Pentingnya melatih keterampilan berpikir kritis dalam pembelajaran matematika di SD. Forum Kependidikan. 28(2). 196-142. Lintang, A.C. (2017). PBL dengan APM untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah dan Sikap Percaya Diri. Journal of Primary Education. 6 (1). 27-34. Nurkhotimah. (2017). Penerapan Model Problem Based Learning (Pbl) Dengan Media Konkret Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Tentang Operasi Hitung Pecahan Pada Siswa Kelas V Sdn 1 Kuwayuhan Tahun Ajaran 2016/2017. Jurnal Kalam Cendikia. 5(3). 256 – 260. OECD. (2016). Indonesia Students performance (PISA 2015). Diakses pada tanggal 6 Januari 2018 dari https://www.oecd.org/pisa/PISA-2015-Indonesia.pdf Pranoto, H. (2016). Upaya meningkat nkan percaya diri siswa melalui layanan Bimbingan kelompok di sma negeri 1 sungkai utara lampung Utara. Jurnal Lentera Pendidikan lppm um metro. 1(1). 100-111. Rahayuningdyah, E. (2016). Upaya Meningkatkan Kepercayaan Diri Melalui Layanan Konseling Kelompok Pada Siswa Kelas Viii D Di Smp Negeri 3 Ngrambe. Jurnal jipe. I(2). 1-14. Rahmadhani, N., Anugraheni, I. (2017). Peningkatan Aktivitas Belajar Matematika Melalui Pendektan Problem Based Learning Bagi Siswa Kelas 4 Sd. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan. 7(3). 241-250. Rogal, S. (2008). Rethinking the lecture: The application of problem based learning methods to atypical contexts. Australia: Curtin University of Technology. Setyorini, U., Sukiswo, S.E., Subali, B. (2011). penerapan model problem based learning untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa SMP. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia. 7( ). 52-56. Simone, C. (2014). Problem-Based Learning in Teacher Education: Trajectories of Change. International Journal of Humanities and Social Science. Vol. 4, No. 12; October 2014. Sunaryo, Y. (2014). model pembelajaran berbasis masalah untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis dan kreatif matematik siswa SMA di kota tasikmalaya. Jurnal Pendidikan dan Keguruan. 1(2). 41-51. Susilo, A.B., (2012). pengembangan model pembelajaran IPA berbasis masalah untuk meningkatkan motivasi belajar dan berpikir kritis siswa SMP. Journal of Primary Educational. 1(1). 57-63. Thiagarajan, S. Semmel, D.S & Semmel, MI. (1974). Instructional Development for Training Teacher of Exceptional Children. Indiana: Indiane University Bloomington. Utami, B. (2016). Critical thinking skills profile of high school students in learning chemistry. International Journal of Science and Applied Science: Conference Series. Vol. 1 No. 2 (2017) 124-130. Widoyoko, E.P. (2009). Evaluasi Program Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.id_ID
dc.identifier.issn2615-1588
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11617/11676
dc.description.abstractThis study aims to produce a product in the form of a valid and practical problem based learning mathematics module based on critical thinking skills. This type of research is a 4D model development research which includes defining, planning, developing and disseminating stages. The results of the research were a valid and practical mathematical module on the social arithmetic material. The validity of the module reaches a very good category in terms of the expert judgment. The practicality of the module reaches a good category in terms of student assessment, and observation of learning implementation. The effectiveness of the module can be seen from the results of the t-test.id_ID
dc.language.isootherid_ID
dc.publisherISETH 2018 (International Summit on Science, Technology, and Humanity)id_ID
dc.titleMathematics-Based Development Module Problem-Based Learning Model to Improve Critical Thinking Abilityid_ID
dc.typeArticleid_ID


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record