dc.identifier.citation | A.A. Robertson and S.G. Mason, (1957), “The characteristics of dilute fiber suspensions”, TAPPI, vol. 40, pp. 326- 334, Fabula, A.G. (1971). “Fire-fighting Benefits of Polymeric Drag Reduction”. J. Basic Eng. Trans. ASME, 93(4), 453-455. P.S. Virk and R.H. Chen, “Type B drag reduction by aqueous and saline solutions of two biopolymers at high Reynolds number”, in Preceedings of the 2nd International Symposium on Seawater Drag Reduction, pp. 545-558, Satoshi Ogata, Tetsuya Numakawa and Takuya Kubo. (2011), “Drag reduction of bacterial cellulose suspensions. Advanced in Mechanical Engineering. Pp 1-6. Toms, B.A., (1949), “Some Observation on The Flow of Linear Polymer Solutions Trough Straight Tubes at Large Reynolds Number”, Proc. Int’l Congress on Rheology (North Holland, Amsterdam), part II, pp. 135141. Watanabe, K., Yanuar, Udagawa, H., (1997)., “Drag Reduction of Newtonian Fluids in a Circular Pipe with Highly Water-Repellent Walls”. The 3rd International Symposium on Performance Enhancement for Marine Applications. Newport, Rhode Island, p.157-162. W. Mih and J. Parker, (1967), “Velocity profile measurements and phenomenological description of turbulent fiber suspension pipe flow”, TAPPI, vol. 50, pp. 237-246,. Watanabe K., Ogata S., Sept. (2006), “Drag reduction of a Malted Rice Solution”, Mechanical Engineering Congress, The Japan Society of Mechanical Engineers. Japan (MECJ-06) p.65 Yanuar and Watanabe K. July (2002). “Drag reduction of guar gum in crude oil”. The 13 th international symposium on transport phenomena. Victoria Canada. Elsevier. P.833 – 836. Yanuar and Watanabe K. July (2004). “Toms effect of guar gum additive for crude oil in flow through square ducts”, The 14 th international symposium on transport phenomena. Bali Indonesia. Elsevier. P.599 – 603. | in_ID |
dc.description.abstract | Pengurangan pemakaian energi yang terjadi pada system transportasi dengan menggunakan jaringan pipa sangat
penting diketahui. Jenis fluida, jenis pipa, ukuran, geometris, kecepatan, kekasaran permukaan, adalah sebagai
fungsi dari nilai kerugian tekanan. Penemuan dan realisasi secara gradual mengenai larutan polimer encer yang
mempunyai sifat hambatan gesek turbulen yang jauh lebih rendah dibandingkan dengan pelarut murni telah menjadi
materi penelitian dalam komunitas dinamikafluida. Tujuan utama studi ini adalah mengetahui sifat aliran turbulen
dengan penambahan serat natadecoco terhadap pengurangan penggunaan energi. Secara eksperimen telah diketahui
bahwa pada konsentrasi kecil, dalam satuan ppm, larutan serat dapat mereduksi hambatan gesek dalam aliran
turbulen sebesar 30% lebih rendah dibandingkan dengan pelarut murni/air. | in_ID |