Show simple item record

dc.contributor.authorYanuar
dc.contributor.authorGunawan
dc.date.accessioned2015-03-24T01:30:40Z
dc.date.available2015-03-24T01:30:40Z
dc.date.issued2014-12
dc.identifier.citationA.A. Robertson and S.G. Mason, (1957), “The characteristics of dilute fiber suspensions”, TAPPI, vol. 40, pp. 326- 334, Fabula, A.G. (1971). “Fire-fighting Benefits of Polymeric Drag Reduction”. J. Basic Eng. Trans. ASME, 93(4), 453-455. P.S. Virk and R.H. Chen, “Type B drag reduction by aqueous and saline solutions of two biopolymers at high Reynolds number”, in Preceedings of the 2nd International Symposium on Seawater Drag Reduction, pp. 545-558, Satoshi Ogata, Tetsuya Numakawa and Takuya Kubo. (2011), “Drag reduction of bacterial cellulose suspensions. Advanced in Mechanical Engineering. Pp 1-6. Toms, B.A., (1949), “Some Observation on The Flow of Linear Polymer Solutions Trough Straight Tubes at Large Reynolds Number”, Proc. Int’l Congress on Rheology (North Holland, Amsterdam), part II, pp. 135141. Watanabe, K., Yanuar, Udagawa, H., (1997)., “Drag Reduction of Newtonian Fluids in a Circular Pipe with Highly Water-Repellent Walls”. The 3rd International Symposium on Performance Enhancement for Marine Applications. Newport, Rhode Island, p.157-162. W. Mih and J. Parker, (1967), “Velocity profile measurements and phenomenological description of turbulent fiber suspension pipe flow”, TAPPI, vol. 50, pp. 237-246,. Watanabe K., Ogata S., Sept. (2006), “Drag reduction of a Malted Rice Solution”, Mechanical Engineering Congress, The Japan Society of Mechanical Engineers. Japan (MECJ-06) p.65 Yanuar and Watanabe K. July (2002). “Drag reduction of guar gum in crude oil”. The 13 th international symposium on transport phenomena. Victoria Canada. Elsevier. P.833 – 836. Yanuar and Watanabe K. July (2004). “Toms effect of guar gum additive for crude oil in flow through square ducts”, The 14 th international symposium on transport phenomena. Bali Indonesia. Elsevier. P.599 – 603.in_ID
dc.identifier.issn1412-9612
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11617/5432
dc.description.abstractPengurangan pemakaian energi yang terjadi pada system transportasi dengan menggunakan jaringan pipa sangat penting diketahui. Jenis fluida, jenis pipa, ukuran, geometris, kecepatan, kekasaran permukaan, adalah sebagai fungsi dari nilai kerugian tekanan. Penemuan dan realisasi secara gradual mengenai larutan polimer encer yang mempunyai sifat hambatan gesek turbulen yang jauh lebih rendah dibandingkan dengan pelarut murni telah menjadi materi penelitian dalam komunitas dinamikafluida. Tujuan utama studi ini adalah mengetahui sifat aliran turbulen dengan penambahan serat natadecoco terhadap pengurangan penggunaan energi. Secara eksperimen telah diketahui bahwa pada konsentrasi kecil, dalam satuan ppm, larutan serat dapat mereduksi hambatan gesek dalam aliran turbulen sebesar 30% lebih rendah dibandingkan dengan pelarut murni/air.in_ID
dc.language.isoidin_ID
dc.publisherUniversitas Muhammadiyah Surakartain_ID
dc.subjectpipain_ID
dc.subjectpenguranganenergiin_ID
dc.subjectturbulenin_ID
dc.subjectseratnatadecocoin_ID
dc.titlePengurangan Hambatan (Drag Reduction) Aliran dalam Pipa dengan Penambahan Serat Natadecocoin_ID
dc.typeArticlein_ID


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record