Show simple item record

dc.contributor.authorRaharjanti, Meliyana
dc.contributor.authorNusantara, Toto
dc.contributor.authorMulyati, Sri
dc.date.accessioned2016-03-31T02:07:35Z
dc.date.available2016-03-31T02:07:35Z
dc.date.issued2016-03-12
dc.identifier.citationCreswell, J. W.. 2012. Educational Research : Planing, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research 4th Ed. Pearson. Hilton dkk.. 2012. Evaluating Middle Years Students’ Proportional Reasoning. Mathematics Education: Expanding horizons (Proceedings of the 35th Annual Conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia). Singapore: MERGA. Lamon, S. J.. 1993. Ratio and Proportion: Connecting Content and Children’s Thinking. Journal for Research in Mathematics Education, Vol. 24 No. 1 (Jan., 1993), pp 41-61. Lamon, S. J.. 2006. Teaching Fractions and Ratios for Understanding : Essential Content Knowledge and Instructional Strategies for Teachers 2nd Ed. Lawrence Erlbaum Associates. Lannin, J. K., Barker, D. D., & Townsend, B. E.. 2007. How Students View The General Nature of Their Errors. Educational Studies in Mathematics, 66:43-59. Springer. Misailidou, C. & Williams, J.. 2003. Children’s Arguments in Discussion of a “Difficult” Ratio Problem: The Role of a Pictorial Representation. Proceedings of 3rd Conference of The European Society for Research in Mathematics Education (CERME3). Bellaria, Italia. Norton, S. J. 2005. The Construction of Proportional Reasoning. Proceedings of the 29th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 4, pp. 17-24. Melbourne: PME. Ruiz, E. F. & Lupianez, J. L.. 2009. Detecting Psychological Obstacles to Teaching and Learning The Topics of Ratio and Proportion in Sixth Grade Primary Pupils. Electronic Journal of Research in Educational Psychology (EJREP), No. 17, Vol 7 , pp 397-424. Sarma, M. & Ahmed, M. 2013. A Study on the Difficulty of Teaching and Learning Mathematics in Under Graduate Level with Special Reference to Guwahati City. International Journal of Soft Computing and Engineering (IJSCE) ISSN: 2231-2307, Vol. 3, Issue-1. Singh, P.. 2000. Understanding the Concepts of Proportion and Ratio Constructed by Two Grade Six Students. Educational Studies in Mathematics, Vol. 43, No,3, pp. 271-292. Tjoe, H. & Torre, J.D.L.. 2013. Designing Cognitively-Based Proportional Reasoning Problems as an Application of Modern Psychological Measurement Models. Journal of Mathematics Education, December 2013, Vol. 6, No. 2, pp. 17-26.in_ID
dc.identifier.issn2502-6526
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11617/6971
dc.description.abstractArtikel ini akan mendeskripsikan kesalahan siswa dalam menyelesaikan permasalahan perbandingan senilai dan berbalik nilai. Pendeskripsian ini berdasarkan hal – hal yang perlu diperhatikan dalam menyelesaikan suatu permasalahan yang berkaitan dengan materi perbandingan senilai dan berbalik nilai yang telah diturunkan dari definisi kedua perbandingan tersebut. Penelitian ini dilakukan terhadap 30 siswa SMP Negeri 2 Malang yang terdiri atas 13 siswa (43,33%) laki – laki dan 17 siswa (56,67%) perempuan. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah tes dan wawancara. Hasil tes menunjukkan bahwa mayoritas siswa melakukan kesalahan dalam menyelesaikan permasalahan perbandingan berbalik nilai. Siswa memahami permasalahan tersebut sebagai permasalahan perbandingan senilai. Akibatnya ia melakukan kesalahan pula dalam membentuk pemodelan matematika permasalahan tersebut dan juga prosedur penghitungannya. Karena siswa tidak memperhatikan hubungan antar kuantitas yang terlibat dalam suatu permasalahan yang berkaitan dengan materi perbandingan, maka ia mengalami kesulitan untuk membedakan permasalahan mana yang termasuk permasalahan yang berkaitan dengan perbandingan senilai atau berbalik nilai. Hal ini didukung oleh hasil wawancara terhadap guru Matematika dan beberapa siswa secara acak.in_ID
dc.language.isoidin_ID
dc.publisherUniversitas Muhammadiyah Surakartain_ID
dc.subjectberbalik nilaiin_ID
dc.subjectkesalahan siswain_ID
dc.subjectsenilaiin_ID
dc.titleKesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Permasalahan Perbandingan Senilai Dan Berbalik Nilaiin_ID
dc.typeArticlein_ID


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record