• Login
    View Item 
    •   Home
    • Proceedings
    • Progressive and Fun Education (Profunedu) International Conference Proceeding
    • Seminar Nasional Pendidikan Berkemajuan dan Menggembirakan (The Progressive & Fun Education Seminar) ke-1
    • View Item
    •   Home
    • Proceedings
    • Progressive and Fun Education (Profunedu) International Conference Proceeding
    • Seminar Nasional Pendidikan Berkemajuan dan Menggembirakan (The Progressive & Fun Education Seminar) ke-1
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Penggunaan Software Geogebra Pada Materi Persamaan Garis (Pelatihan Untuk Guru-Guru Muhammadiyah Sukoharjo)

    Thumbnail
    View/Open
    10.pdf (710.8Kb)
    Date
    2016-08-03
    Author
    Waluyo, Mohamad
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    The excess of GeoGebra in mathematics teaching are as follows: (1) to produce geometric objects quickly and accurately than the manual way. (2) existence of animation features and movements manipulation which may provide a better visual experience to the students. (3) to confirm that the painting has been made correctly. (4) Make it easier for teachers or students to investigate or exhibit the properties of geometry. The purpose of the training are: (1) Introduce GeoGebra to teachers that the program can facilitate teachers in geometricvisualization. (2) Disseminating the use GeoGebra in a straight line equation material for teachers of junior high. Generally, role of GeoGebra in mathematics learning is as a learning media, teachers' aids in drawing geometric objects, and as confirmation of the answers to mathematical questions. Results of activities: from the 24 participant of Muhammadiyahmathematics in Sukoharjo only small number of them have ever using GeoGebra, and as much as 50% of the trainees want follow-up the training more comprehensive and in-depth. Kelebihan program Geogebra dalam pembelajaran matematika antara lain sebagai berikut: (1) Dapat menghasilkan lukisan-lukisan geometri dengan cepat dan teliti dibandingkan dengan cara manual. (2) Adanya fasilitas animasi dan gerakan-gerakan manipulasi dapat memberikan pengalaman visual yang lebih jelas kepada siswa. (3) Bahan konfirmasi untuk memastikan bahwa lukisan yang telah dibuat benar. (4) Mempermudah guru/siswa untuk menyelidiki atau menunjukkan sifat-sifat geometri. Tujuan dilakukannya pelatihan penggunaan program Geogebra ini antara lain. (1) Mengenalkan Geogebra kepada guru-guru bahwa program ini dapat memudahkan guru dalam visualisasi geometri. (2) Mensosialisasikan penggunaan Geogebra dalam pembelajaran materi persamaan garis lurus untuk guru-guru SMP. Secara umum peranan Geogebra dalam pembelajaran matematika adalah sebagai media pembelajaran, alat bantu guru dalam menggambar objek-objek geometri, dan konfirmasi jawaban atas pertanyaan yang diajukan. Hasil kegiatan: dari 24 peserta guru-guru Muhammadiyah di Sukoharjo hanya sebagian kecil yang pernah menggunakan Geogebra, dan sebanyak 50% dari peserta pelatihan menginginkan follow up pelatihan software Geogebra yang lebih komprehensif dan mendalam.
    URI
    http://hdl.handle.net/11617/7634
    Collections
    • Seminar Nasional Pendidikan Berkemajuan dan Menggembirakan (The Progressive & Fun Education Seminar) ke-1

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    Publikasi IlmiahCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    Login

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV